Este important să scriem şi să vorbim corect româneşte!




Din start, anunţ că nu arăt pe nimeni cu degetul!
Se întâmplă să greşim! Se întâmplă să nu scriem corect româneşte, cu toate că nu am avea nicio scuză... nici graba şi nici atingerea unei taste din greşeală.... oricât de mult ne-am grăbi ar fi bine să recitim ceea ce am scris.
Vorbind şi scriind corect româneşte, înseamnă să ne respectăm pe noi înşine şi în acelaşi timp să-l respectăm pe cel căruia îi vorbim. 
Haideţi să scriem corect româneşte!
Consultaţi cu încredere http://dexonline.ro/ şi asiguraţi-vă că vă veţi învăţa copiii să vorbească şi să scrie corect româneşte.
Haideţi să fim mai atenţi la cum vorbim!
Într-adevăr vorbele trec dar, să nu le lăsăm să treacă pline de dezacorduri!
Nu vi se întâmplă ca atunci când citiţi ceva scris incorect sau când auziţi ceva ce nu sună deloc corect româneşte, să aveţi senzaţia că voi înşivă nu mai ştiţi să scrieţi sau să citiţi corect? De ce să masacrăm limba română, de ce să nu îi atenţionăm pe cei care greşesc? Tăcând le facem un deserviciu şi ne facem şi nouă înşine un deserviciu....

Greşeli frecvente

  • Am observat că verbul "a fi" dă mari bătăi de cap, de aceea vă propun să-l conjugăm împreună:

Forme simple

Modul indicativ
Timp PREZENT

Eu SUNT
Tu EŞTI
EL/Ea ESTE
Noi SUNTEM
Voi SUNTEŢI
Ei/Ele SUNT

Timp IMPERFECT

Eu ERAM
Tu ERAI
El/Ea ERA
Noi ERAM
Voi ERAŢI
Ei/Ele ERAU

Timp Perfectul simplu

Eu FUI /FUSEI
Tu FUŞI/ FUSEŞI
El/Ea FU/FUSE
Noi FURĂM/ FUSERĂM
Voi FURĂŢI/ FUSERĂŢI
Ei/Ele FURĂ/ FUSERĂ

Timp Mai mult ca perfectul

Eu FUSESEM
Tu FUSESEI
El/Ea FUSESE
Noi FUSESERĂM
Voi FUSESERĂŢI
Ei/Ele FUSESERĂ

Modul conjunctiv
Timp Prezent

Eu SĂ FIU
Tu SĂ FII
El/Ea SĂ FIE
Noi SĂ FIM
Voi SĂ FIŢI
Ei/Ele SĂ FIE

Modul imperativ
pozitiv:  FII
            FIŢI
negativ: NU FI
            NU FIŢI

Modul infinitiv
A FI

Modul gerunziu
FIIND

Modul participiu
FOST (A)
FOŞTI, FOSTE

Modul supin
DE FOST


Forme compuse

Perfectul compus
Am fost

Viitor
Voi fi

Viitor anterior
Voi fi fost

Condiţional- optativ prezent
Aş fi

Condiţional- optativ perfect
Aş fi fost

Conjunctiv perfect
Să fi fost

Infinitiv perfect
A fi fost

Observatie:
Imperativul prezent al verbului "a fi" se scrie cu doi I: FII cuminte! , primul face parte din rădăcină, al doilea e desinenţa persoanei a II-a; cel negativ are un singur I întrucât e format cu infinitivul şi nu are desinenţă (terminaţie).


  • Un I, doi I, trei I?
 Cu trei i se scriu doar substantivele sau adjectivele care îl conţin pe i în radical: copil, vizitiu, geamgiu, auriu, argintiu, cenuşiu .... Aşadar, în cazul cuvintelor scrise cu trei i, precum copiii, primul i face parte din radical, al doilea este desinenţa de plural, iar cel de-al treilea reprezintă articolul hotărât. Adjectivele se scriu cu trei i doar atunci când avem de-a face cu o inversiune şi preiau articolul hotărât al substantivului pe care îl precedă: cenuşiii pui (în loc de puii cenuşii).

  • Pronumele de întărire 
Masculin

Eu însumi
Tu însuţi
El însuşi
Noi înşine
Voi înşivă
Ei înşişi

Feminin

Eu însămi
Tu însăţi
Ea însăşi
Noi însene
Voi însevă
Ele înseşi (însele)

Un alt verb care creează probleme!

  • Când folosim cratima
Folosim cratima atunci când elementele legate prin cratimă au sens de sine stătător.
 
Scriem îmi, într-un cuvânt, nu î-mi, cu cratimă, pentru că î-, de unul singur, nu înseamnă nimic.
Scriem vreo, vreun, nu vre-o, vre-un, pentru că vre-, de unul singur, nu înseamnă nimic.
Scriem l-a atunci când l- înseamnă pe el.
Scriem m-ai atunci când m- înseamnă pe mine.
Scriem iubit-o atunci când –o înseamnă pe ea: Iubito, am iubit-o şi pe ea.
Scriem vino, într-un cuvânt, nu vin-o, pentru că nu poţi s-o vii pe ea.
Scriem trimite-ţi atunci când -ţi înseamnă ţie, al tău: Trimite-ţi copiii la şcoală. Copiii tăi, adică. Trimite-ţi o scrisoare. Tu ţie, în caz că duci lipsă.
Scriem trimiteţi atunci când se referă la voi, dumneavoastră: Vă rog să-i trimiteţi o scrisoare lui X.


Doar astea mi-au venit momentan în minte....

Când nu sunteţi siguri cum se scrie sau ce înseamnă un cuvânt, cel mai corect faţă de voi şi faţă de ceilalţi ar fi să consultaţi DEX-ul!!!!!

http://dexonline.ro/

Alte surse informationale pe care vi le recomand:

http://diacritica.wordpress.com/

http://www.avocatnet.ro/content/taguri/tid_1186/tnm_ghid%20limba%20romana/ghid-limba-romana.html



SCRIEŢI şi VORBIŢI CORECT ROMÂNEŞTE, vă rog !!!


6 comentarii:

  1. Corect era dacă măcar acest articol avea diacritice!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulţumesc pentru comentariu! Aveţi dreptate şi am luat măsuri! Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mda ai perfecta dreptate!!

    RăspundețiȘtergere
  4. cum se spune corect ) Plec in Italia, or plec la Italia. Sunt in Chisinau, or sunt la Chisinau ????

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prepoziţia "la" se foloseşte pentru a arăta direcţia de deplasare.
      Prepoziţia "în" arată aflarea subiectului într-un loc anume.

      Ștergere