vineri

Istanbul, o lume fascinanta





Am vizitat Istanbulul de 4 ori si inca l-as mai vizita. Este minunat! De fiecare data am descoperit locuri pe care nu le vazusem si cu siguranta inca mai am cate ceva de vazut.
Ma fascineaza aceasta lume. Ma fascineaza acest oras, singurul din lume care se rasfrange pe doua continente si care a fost capitala de-a lungul a doua imperii consecutive: cel Crestin Bizantin si cel Otoman Islamic. Cu toate ca a fost capitala Imperiului Otoman, in afara capitalei oficiale Ankara, Istanbul a ramas capitala comerciala, istorica si culturala a Turciei.

Daca la prima vizita in Istanbul “chemarea la rugaciune” mi-a dat ceva fiori pentru ca nu stiam ce se intampla, acum spun cu inima deschisa : mi-e dor sa aud acea chemare, imi da o stare de bine, de liniste… Poate ca intr-o viata anterioara am avut vreo legatura cu acele locuri…cine stie?  J
Sunt fascinata de moschei…si trebuie sa recunosc ca sunt indragostita de… bazar.
Imi place sa admir si sa dau de mancare pasarilor care zboara deasupra Bosforului. Si asta face parte tot din momentele mele de relaxare cand spun Istanbul.



Istanbulul are nu mai putin de 2831 de moschei, dintre care 18 foarte mari, pe care merita sa le vizitezi pentru ca fiecare este speciala. Moscheea Albastra, cu cele 21000 de placi ceramice albastre din interior dar si cu sase minarete, Moscheea Imperiala Fatih, situata pe una dintre cele sapte coline ale Istanbulului, Moscheea Ortakoy – construita in stil baroc, pe malul Bosforului ori Moscheea lui Suleyman Magnificul – cu domul in cascada, cele patru minarete si zece balcoane (indicand faptul ca Suleyman era al 4-lea sultan al Istanbului si al 10-lea in dinastia otomana) sunt edificii de neratat. Nu uita insa... inainte de a intra intr-una dintre aceste moschei descalta-te si acopera-ti umerii si capul.

Inainte de ultima plecare la Istanbul am citit despre moscheea Eyup si nu puteam sa o ratez.
Eyup, locul unde este inmormantat companionul lui Mohamed. Vinerea, cea mai importanta zi din saptamana pentru musulmani, vin in pelerinaj sute de credinciosi, Moscheea lui Eyup fiind considerat al  patrulea loc sfant din Islam, dupa Mecca, Medina si Ierusalim.


Nu stiam despre Moscheea sultanului Eyup decat ce citisem pe google si am fost uimita de multimea de femei si barbati care se inchinau in fata unui zid azuriu, acoperit cu faianta albastra de Iznik.  
Tot acolo se afla o fereastra careia i se mai spune „fereastra rugaciunilor“, iar fiecare pelerin se opreste in fata ei cel putin pentru un moment si se roaga. 
Am poposit si eu cateva momente acolo.
Am trecut cu telecabina pe deasupra unui cimitir ( poate suna sinistru, insa nu este deloc asa) si am ajuns la o cafenea celebra, cafeneaua “Pierre Loti”, de acolo am putut privi Istanbulul in toata splendoarea lui.
Se spune ca in timpul sederii sale din 1876 in Istanbul, ofiterul de marina Pierre Loti se indragosteste de o fata de 18 ani, pe nume Aziyadé. Se pare ca fata, care facea parte dintr-un harem, a fost iubirea vietii lui, purtand pana in ziua mortii un inel cu numele ei.
La cafeneaua deschisa acum un secol, poti bea bineinteles cafea la ibric, ceai ori alte bauturi non-alcoolice.




O plimbare in jurul Sultanahmet, in interiorul zidurilor orasului, printre moschei si muzee sau o plimbare prin Marele Bazar, sunt doar cateva dintre modalitatile de a  cunoaste orasul.
Daca vrei sa vezi si orasul modern, trebuie sa treci pe podul Galata,  in partea asiatica, in Beyoglu. De asemenea, poti admira orasul daca te plimbi cu una din barcile de croaziere pe Bosfor (Marea Marmara).

Eminonu se afla la numai cateva minute de Sultanhamet si e o zona celebra pentru Bazarul de Mirodenii. Fiindca gara centrala Sirkeci se afla aici si fiindca din zona te poti imbarca in fery-urile care trec in partea asiatica, zona este foarte aglomerata si plina de vanzatori ambulanti. Acestia fac parte din farmecul local. Desi se spune ca zona nu este una din cele mai sigure pe timpul noptii, in timpul zilei puteti gasi aici tot felul de magazine, de la librarii la magazine de electronice si fast fooduri. Marturisesc ca am trecut si seara prin zona si nu s-a intamplat nimic rau.



Mi-a placut mult cartierul Taksim . Aici este cea mai renumita si moderna piata din Istanbul. Aici exista un terminal de autobuz pentru transportul public local si statia de metrou principala. Strada pietronala Istiklal este inpanzita de baruri, cluburi de noapte, sali de cinema. Aici este locul unde,  la ocazii speciale, se aduna localnicii (ajunul Anului Nou, parade, concerte, spectacole). Monumentul Independentei (Istiklal Aniti) situat chiar in capatul strazii pietonale, il reprezinta pe Atatürk,  fondatorul Republicii, ca un comandant militar-sef si  om de stat. Acesta este si locul unde au loc ceremonii.
Zona Taksim ofera o serie de magazine pentru cei impatimiti de shopping.




Din Taksim, cu metroul sau taxiul poti ajunge la cel mai mare Mall din Europa, deschis in Mecidiyekoy, se numeste Cevahir Mall.

Dupa ce am descoperit frumusetea Istanbulului chiar la fata locului am inceput sa citesc mai mult despre cultura Turciei si despre traditiile ei.


Ador Turcia! Ador Istanbulul! Imi doresc sa-l revad!

Türkiye seviyorum!!!!!!


2 comentarii:

  1. Off... postarea ta mi-a trezit dorul de Turcia, in special de Istanbul :) E o lume fascinanta, colorata, picanta... Din pacate, nu am ajuns in toate locurile enumerate de tine (apropo, am auzit ca acea cafenea Pierre Loti este excesiv de scumpa), habar n-aveam ca in moscheea Eyup este ingropat unul dintre companionii lui Mohamed, Bosforul m-a cucerit si pe mine, ca si shoppingul in Taksim :D In schimb, nu ma incanta deloc bazarul.
    Sper sa revad Turcia cat mai curand. Momentan imi mai astampar dorul cu Istanbulul lui Pamuk.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna,
    Ma bucur ca ti-a placut postarea mea ;)
    Nu, nu este scump la Pierre Loti, preturile sunt ok. Am citit si eu Istanbul-ul lui Pamuk! Lectura placuta! ;)
    Iti doresc din suflet sa ajungi sa revezi Istanbul-ul.
    Te imbratisez cu drag!

    RăspundețiȘtergere

Trei idei de a petrece timpul liber cu un copil de 2 ani jumate

  La 2-3 ani jocul este important. Copiii învață prin joc. Le place să se joace cu ceilalți, să picteze cu degetele sau cu o pensulă, să țop...