Ție, îți / Ți-e, î-ți


Sursă foto: www.kissa.ro

Ție, celui care ai probleme cu scrierea pronumelui personal la cazul dativ, îți este adresată această postare.

Văd, tot mai des, cum acest caz dativ al pronumelui personal este pur și simplu ”ucis” în scriere. Acesta este motivul pentru care m-am gândit să recapitulăm împreună ceva ce ar fi trebuit să învățăm prin clasa a patra sau a cincea. Unii vor spune că a trecut mult timp de atunci. Da, așa e! De atunci ar fi trebuit, MĂCAR, să mai răsfoim un ziar, o revistă, să citim cu atenție subtitrarea unui film…zic. 
Deci, să trecem la treabă J


DECLINAREA PRONUMELUI PERSONAL, CAZUL DATIV

Pronumele personal are forme accentuate și forme neaccentuate; formele neaccentuate provin din formele accentuate, răspund la întrebarea "cui" și au funcția sintactică de complement indirect.



Pers./nr.
Forme accentuate
Forme neaccentuate
I, sg.
MIE
ÎMI, MI
II, sg.                                                        
ŢIE
ÎŢI, ŢI
III,sg.,m.
LUI
 ÎI, I
III, sg., f.
EI
 ÎI, I
I, pl.
NOUĂ
NE, NI, N-
II, pl.
VOUĂ
VĂ, VI, V-
III,pl.,m,f.
LOR
LE, LI, L-


Vă rog, fie-vă milă de limba română, nu mai scrieți :
Î-MI ci ÎMI
Î-ȚI ci ÎȚI

Exemple: 

Mie mi-a spus ceva interesant.
 ( Cui a spus? MIE, ÎMI, MI)

I-am arătat varianta corectă.
( Cui am arătat varianta corectă? EI sau LUI/ ÎI, I)

I-am văzut afară.
(Pe cine am văzut afară? Pe EI, ÎI, I)

Ţi-am citit toate poeziile.

( Cui am citit toate poeziile? ȚIE, ÎȚI, ȚI)


Sursă foto: micaelnicolas.wordpress.com


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu