sâmbătă

Provocări ale vieții de mamă: somnul de prânz și ciorba



Somnul de prânz și ciorba reprezintă cele 2 provocări pentru mine, acum când Ema are 2 ani și aproape 2 luni.

1. Somnul de prânz

Fiica mea refuză somnul de după-amiază. Odată cu trecerea de la sugar (0-12 luni) la copil, somnul de după-amiază a devenit din ce în ce mai rar. Am încercat toate rutinele posibile. Până la un moment dat a funcționat somnul în aer liber, în cărucior sau în tricicletă. Mai apoi, probabil, și-a dat seama că pierde lucruri mult prea interesante dacă doarme afară.

Auzeam în jurul meu mame care spuneau ”copilul meu are două reprize de somn pe timpul zilei”. La noi, somnul de prânz de la o oră sau o jumătatea de oră a dispărut total. Nu de puține ori am ațipit lângă ea și m-am trezit cum mă trăgea de pleoape și spunea ”nu doarme mami!!!”. Nu numai că nu doarme fata, dar nu care cumva să doarmă nici mami 😊

Mulți părinți cred că preșcolarii renunță la somnul de după- amiază în funcție de vârstă.

Într-un studiu recent, menționat de site-ul verywellfamily.com,  cercetătorii au descoperit că disponibilitatea copiilor de a renunța la somn este de fapt determinată de dezvoltarea creierului lor.

Când copiii sunt capabili să renunțe la somn, atunci hipocampul este capabil să păstreze informațiile acumulate pe tot parcursul zilei.

Cercetarea, condusă de dr. Rebecca Spencer, concluzionează că nu numai somnul de după-amiază este important pentru copii.

„Când hipocampul este ineficient, este ca și cum ai avea o găleată mică”, spune dr. Spencer. „Găleata ta se va umple mai repede și se va revărsa, iar unele amintiri se vor revărsa și vor fi uitate. Asta credem că se întâmplă cu copiii care încă mai dorm. Hipocampul lor este mai puțin matur și trebuie să golească acea găleată mai des.”

Chiar dacă fiica mea nu doarme la prânz, are momentele ei de relaxare în timpul zilei. Acest lucru îi oferă șansa de a-și odihni corpul și mintea. Răsfoiește cărțile, colorează sau se întinde pe covor.   

 

Specialiștii în somnul copilului spun că la vârsta cuprinsă între 2-3 ani ( vârsta fiicei mele) copiii ar trebui să doarmă 12-14 ore ( somn total) / 10-11 ore noaptea / 1-3 ore (o repriză de somn) ziua.

Fiica mea adoarme între 18.30-19.00 și se trezește la 6-7 dimineața, fără nici o trezire nocturnă. Acesta este ritmul ei. Orice încercare de a-i schimba programul a fost supusă eșecului.

Fiecare copil este diferit și dacă el doarme la prânz poate varia în funcție de cât de bine doarme noaptea și de temperamentul lui.

Povestea cu lipsa somnului la prânz al Emei mi-a amintit de copilărie. Nu îmi plăcea să dorm la prânz, dar diferența dintre noi două este că eu mă supuneam, iar ea este nesupusă, precum i-au ”ursit” nașa ei și zodia în care s-a născut 😀  Eu mă supuneam pentru că la grădiniță în timpul orelor de somn dacă vreun copil era găsit cu ochii deschiși primea 2 nuiele la palmă, așa că nu aveam ce face decât să stau cu ochii închiși. Din fericire, astăzi nu mai există astfel de practici sau cel puțin așa îmi place să cred.

 


2. Ciorba

Mâncatul ciorbei este o altă provocare. Ema mănâncă ciorbă foarte rar. La început insistam și recunosc că mă lăsam influențată de alte mămici pe care le auzeam că principala mâncare a copiilor lor este ciorba. Eu obișnuiesc să o întreb pe Ema ce vrea să mănânce, enumerându-i ce avem de mâncare. Foarte rar vrea ciorbă, dacă este ciorbă de perișoare sunt șanse mai mari să o aleagă, dacă nu, copilul spune clar ”nu ciorbă!”. M-am frustrat până când am avut un moment de reflecție. Care este treaba cu ciorba?  De ce să insist să mănânce ciorbă dacă nu vrea? Tot acel moment de reflecție mi-a amintit de o prietenă care nu mănâncă carne pentru că tatăl ei insista în copilărie să mănânce carne pentru că așa trebuie, iar în prezent pur și simplu nu îi place carnea.

Părinții sunt adesea îngrijorați când copilul lor mănâncă foarte puțin, nu mănâncă alimente sănătoase precum fructele și legumele sau refuză complet o masă. Pentru unii, această îngrijorare poate fi semnificativă, mai ales dacă copilul slăbește. Pentru alții, mesele nemâncate pot fi o sursă de frustrare.

Presiunea de a mânca a fost asociată cu o serie de consecințe negative:

- Mai puțină plăcere pentru mâncare

- Mai puțină dorință de a mânca

- Mâncatul excesiv și excesul de greutate

În general, copiii știu când le este foame și când sunt sătui. Prin urmare, este important să ai încredere în ei. Făcând acest lucru, nu ar trebui să simți nevoia să-ți presezi copilul să mănânce. Va mânca de bunăvoie dacă corpul lui are nevoie de hrană. În mod similar, tendințele naturale ale copiilor de a respinge alimente noi sau anumite mâncăruri nu ar trebui să fie supuse unei presiuni. Mai degrabă, continuă să oferi alimente și acceptă refuzul, recunoscând că aceasta este o fază normală de dezvoltare și că ceea ce faci este important pentru a determina dacă aceasta este o experiență pozitivă sau negativă pentru copilul tău.


_______________________________________________________________________

** Dacă ești părintele unui copil cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani și dorești să afli ce activități poți realiza împreună cu el pentru încurajarea vorbirii și devoltarea limbajului îți recomand eBook-ul https://letras.ro/product/ebook-activitati-pentru-incurajarea-vorbirii-si-dezvoltarea-limbajului-de-la-nastere-pana-la-3-ani-simona-ionita-editura-letras/


** Dacă ai nevoie de o ședință de consiliere pentru dezvoltare personală (ONLINE sau prin TEXT pe WhatsApp sau Facebook Messenger), găsești detalii legate de servicii, programări și prețuri aici: https://psihologsimonaionita.ro/servicii-si-preturi/



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trei idei de a petrece timpul liber cu un copil de 2 ani jumate

  La 2-3 ani jocul este important. Copiii învață prin joc. Le place să se joace cu ceilalți, să picteze cu degetele sau cu o pensulă, să țop...