În biblioteca mea există cartea doamnei Aurelia Marinescu, ”Codul bunelor maniere astăzi”, editura Humanitas, 1995. Acum câteva zile mi-am amintit de ea. Am răsfoit-o și i-am citit puțin fiicei mele, în vârstă de 3 ani și 11 luni.
Mi-am amintit de această carte pentru că am observat că au dispărut multe
din regulile ce țin de bune maniere. Acum nu mă refer decât la oferirea de cadouri
pentru că suntem în această perioadă a anului când oferim și primim (Crăciun). Am
observat că nu mai știm să oferim un cadou și uneori nici să-l primim.
S-a întâmplat să primesc cadouri cu
prețurile pe ele ..... Ce îți vine în minte când vezi cât a costat ceea ce ai
primit? Păi.... Ori a vrut să văd câți bani a dat pe cadou ori l-a cumpărat ca
să ”bifeze” că a dat un cadou și nu a acordat atenție detaliilor ori l-a primit
de la altcineva, nu i-a plăcut și s-a grăbit să-l dea mai departe fără a
verifica dacă are sau nu prețul pe el. Modurile în care dăruim și primim
cadourile se învață. Nu întâmplător, în Japonia- țara politeții- se fac cursuri
speciale pe această temă.
Să ne reamintim împreună câteva reguli:
·
Prețul unui cadou trebuie să rămână un mister, așa
că eticheta va fi înlăturată de pe orice obiect pe care îl oferim cadou.
·
Când dăruim un cadou, nu trebuie să insistăm pentru a afla dacă cel care a primit cadoul
este mulțumit, dacă îi place.
·
Dedicații și autografe pe cărți pot fi date
numai de către autori. Dacă vrei totuși să scrii ceva, scrie pe o coală de
hârtie sau pe o felicitare.
Ce se întâmplă în creierul nostru
când facem un cadou
Studiile au arătat că oferirea de
cadouri, în special atunci când persoana este cineva cu care avem o relație
strânsă, activează căi cheie de recompensă în creierul nostru, cu condiția să
nu lăsăm stresul să ia bucuria ocaziei, potrivit Emiliana Simon-Thomas. , PhD,
director științific la Greater Good Science Center , un centru de cercetare de
la Universitatea din California, Berkeley, care studiază rădăcinile
compasiunii, fericirii și altruismului.
Cercetătorii au demonstrat că a cheltui
bani pentru altcineva decât pentru tine promovează fericirea. Acest lucru se
datorează faptului că atunci când ne comportăm generos – fie că donăm bani
către organizații de caritate sau dăruim unei persoane dragi ceva ce își
dorește cu adevărat– creează mai multă interacțiune între părțile creierului
asociate cu procesarea informațiilor sociale și sentimentul de plăcere.
Cercetătorii de la Universitatea din
Zurich din Elveția au oferit unui număr de 50 de persoane 100 de dolari și
le-au cerut ca jumătate dintre ei să-i cheltuiască pentru ei înșiși, iar
cealaltă jumătate să-i cheltuiască pentru altcineva în următoarele patru
săptămâni. Apoi, au efectuat imagistica prin rezonanță magnetică funcțională pentru
a măsura activitatea creierului asociată cu generozitatea și plăcerea în timpul
unei sarcini de partajare socială. Ei au descoperit că cei care au cheltuit
bani pentru alți oameni au raportat niveluri mai mari de fericire după ce
experimentul s-a încheiat.
Ce ne motivează să oferim un cadou
Altruism
Când oamenii oferă cadouri, ei experimentează un sentiment de împlinire și bunăstare, întărindu-și în același timp relația cu destinatarul.
Managementul
impresiilor
Dăruirea cadourilor poate fi folosită ca o modalitate de a crea o percepție pozitivă despre noi înșine în ochii celorlalți.
Menținerea
relației
Cadourile sunt instrumente puternice în
transmiterea emoțiilor – ele pot servi ca simboluri tangibile de apreciere și ne
ajută să menținem relații semnificative.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu