vineri

Cadourile trezesc emoții




În biblioteca mea există cartea doamnei Aurelia Marinescu, ”Codul bunelor maniere astăzi”, editura Humanitas, 1995. Acum câteva zile mi-am amintit de ea. Am răsfoit-o și i-am citit puțin fiicei mele, în vârstă de 3 ani și 11 luni.

Mi-am amintit de această carte pentru că am observat că au dispărut multe din regulile ce țin de bune maniere. Acum nu mă refer decât la oferirea de cadouri pentru că suntem în această perioadă a anului când oferim și primim (Crăciun). Am observat că nu mai știm să oferim un cadou și uneori nici să-l primim.

 

S-a întâmplat să primesc cadouri cu prețurile pe ele ..... Ce îți vine în minte când vezi cât a costat ceea ce ai primit? Păi.... Ori a vrut să văd câți bani a dat pe cadou ori l-a cumpărat ca să ”bifeze” că a dat un cadou și nu a acordat atenție detaliilor ori l-a primit de la altcineva, nu i-a plăcut și s-a grăbit să-l dea mai departe fără a verifica dacă are sau nu prețul pe el. Modurile în care dăruim și primim cadourile se învață. Nu întâmplător, în Japonia- țara politeții- se fac cursuri speciale pe această temă.


Să ne reamintim împreună câteva reguli:

·                Prețul unui cadou trebuie să rămână un mister, așa că eticheta va fi înlăturată de pe orice obiect pe care îl oferim cadou.

·                Când dăruim un cadou, nu trebuie să insistăm  pentru a afla dacă cel care a primit cadoul este mulțumit, dacă îi place.

·                Dedicații și autografe pe cărți pot fi date numai de către autori. Dacă vrei totuși să scrii ceva, scrie pe o coală de hârtie sau pe o felicitare.

 

 

 

Ce se întâmplă în creierul nostru când facem un cadou

 

Studiile au arătat că oferirea de cadouri, în special atunci când persoana este cineva cu care avem o relație strânsă, activează căi cheie de recompensă în creierul nostru, cu condiția să nu lăsăm stresul să ia bucuria ocaziei, potrivit Emiliana Simon-Thomas. , PhD, director științific la Greater Good Science Center , un centru de cercetare de la Universitatea din California, Berkeley, care studiază rădăcinile compasiunii, fericirii și altruismului.

 

Cercetătorii au demonstrat că a cheltui bani pentru altcineva decât pentru tine promovează fericirea. Acest lucru se datorează faptului că atunci când ne comportăm generos – fie că donăm bani către organizații de caritate sau dăruim unei persoane dragi ceva ce își dorește cu adevărat– creează mai multă interacțiune între părțile creierului asociate cu procesarea informațiilor sociale și sentimentul de plăcere.


Cercetătorii de la Universitatea din Zurich din Elveția au oferit unui număr de 50 de persoane 100 de dolari și le-au cerut ca jumătate dintre ei să-i cheltuiască pentru ei înșiși, iar cealaltă jumătate să-i cheltuiască pentru altcineva în următoarele patru săptămâni. Apoi, au efectuat imagistica prin rezonanță magnetică funcțională pentru a măsura activitatea creierului asociată cu generozitatea și plăcerea în timpul unei sarcini de partajare socială. Ei au descoperit că cei care au cheltuit bani pentru alți oameni au raportat niveluri mai mari de fericire după ce experimentul s-a încheiat.

 

 

Ce ne motivează să oferim un cadou

Altruism

Când oamenii oferă cadouri, ei experimentează un sentiment de împlinire și bunăstare, întărindu-și în același timp relația cu destinatarul.

Managementul impresiilor

Dăruirea cadourilor poate fi folosită ca o modalitate de a crea o percepție pozitivă despre noi înșine în ochii celorlalți.

Menținerea relației

Cadourile sunt instrumente puternice în transmiterea emoțiilor – ele pot servi ca simboluri tangibile de apreciere și ne ajută să menținem relații semnificative.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Cadourile trezesc emoții

În biblioteca mea există cartea doamnei Aurelia Marinescu, ”Codul bunelor maniere astăzi”, editura Humanitas, 1995. Acum câteva zile mi-am a...