Un hohot sanatos de ras face minuni





“Iesi, copile cu parul balai, afara si rade la soare, doar s-a indrepta vremea si vremea se indrepta dupa rasul meu...” era indemnul Smarandei, mama lui Nica al lui Stefan a Petrii, personajul principal al Amintirilor din copilarie  :)


In domeniul psihologiei rasul este de mult timp recunoscut pentru calitatile sale benefice. Oamenii de stiinta au confirmat faptul ca simtul umorului este un atribut necesar pentru cei care vor sa functioneze la capacitate maxima. In timpul unei portii copioase de ras, organismul inhaleaza mai mult oxigen, face muschii sa se contracte, activeaza organele interne, hipotalamusul, glanda pituitara si glanda suprarenala. Drept urmare, secretia de endorfine va creste.
Umorul sporeste creativitatea si este unul dintre instrumentele cheie folosit pentru combaterea stresului.

Rasul imbunatateste respectul de sine, sporeste interactiunea sociala si, in general, face viata mult mai placuta. 



Lenny Ravich este unul dintre sustinatorii terapiei prin ras, cartea sa fiind o oglinda vie a optimismului. Terapia prin ras s-a vandut in peste 50.000 de exemplare, fiind un best-seller in Israel. La 1 iulie 2001 a castigat premiul "The Israeli Book Award's Platinum Plaque."
„Sfatul meu pentru toata lumea este sa gaseasca umor si buna dispozitie in fiecare zi. Nu incetam sa mai radem pentru ca imbatranim. Imbatranim pentru ca am incetat sa mai radem. Asa ca haideti sa avem vise. Cand ne pierdem visele, murim. Asa ca multi oameni se plimba in jur ca mortii si nici macar nu stiu asta. Imbatranirea este obligatorie. Sa cresti insa este optional. Nu este niciodata prea tarziu sa fim tot ceea ce ne este cu putinta sa fim. Traieste‑ti viata, dragul meu cititor, dar nu te atasa de ea. E un dar temporar. Alege dragostea in locul fricii. Opusul dragostei nu este ura. Este frica. Priveste lumea cu iubire, rasete, umor si optimism - si toate ti se vor intoarce din abundenta...Incurajez pe fiecare sa‑si urmeze inima. Daca facem ceva fara inima nu merita facut. Trebuie sa facem ceea ce iubim cu adevarat."- Lenny Ravich


Rasul nu numai ca detensioneaza, dar prin intermediul sau se ard calorii, se imbunatateste digestia, se reduce stresul si ritmul alert al inimii si se stimuleaza apetitul.  Explicatia consta in faptul ca in timp ce radem organismul nostru secreta un hormon care stimuleaza activitatea inimii si actioneaza ca un analgezic natural.

10 minute de ras, ne relaxeaza organismul
"Rasul este cel mai eficient factor de relaxare. Un minut petrecut razand ofera organismului pana la 45 de minute de relaxare terapeutica. Rasul are un efect chiar mai puternic decat exerciţiile fizice, deoarece rezultatele sale se prelungesc chiar si dupa ce activitatea inceteaza", sustine neurologul francez Henri Rubenstein.

Rasul este un bun mijloc de comunicare, dar si o modalitate de relaxare si eliminare a unor tensiuni launtrice. El poate fi declansat reflex – de exemplu, la un simplu gadilat – sau poate fi produs de un stimul psihic sau emotional. Astfel, se stie ca frica sau depresia scad forta musculara si capacitatea de a face efort.
Psihoterapia prin ras este indicata atat in spitale si clinici cat si acasa, si oricand este posibil, pentru ca rasul:

  • apropie oamenii, dezvolta sociabilitatea si elimia starile de stres create;
  • destinde spiritul, stimuleaza creativitatea si reduce anxietatea;
  • atenueaza durerea, are un efect benefic pentru psihic ;
  • creste libidoul si are efect benefic asupra sistemului imunitar;
  • are efectul unui masaj eficient asupra muschilor abdominali, faciali si a altor muschi;
  • actionand asupra diafragmei, imbunatateste respiratia si provoaca relaxarea;
  • creeaza in fiinta umana o mentalitate pozitiva care ii da psihologia de invingator;

Studiile medicale efectuate in SUA, Anglia, Franta, Japonia, Rusia, China au aratat ca terapia prin ras amelioreaza sau vindeca : insomnia, anxietatea, nevroza, depresia, artritele, reumatismele si chiar unele forme ale cancerului.

Exercitii terapeutice pentru provocarea rasului

1. Gadilatul
Nu este vorba de gestul propriu-zis de a gadila, ci de o relaxare combinata cu un exercitiu de vizualizare creatoare:
-Intr-o incapere sau in aer liber, ne intindem in fotoliu sau culcati pe spate, asa incat abdomenul sa fie liber. Este bine sa fie macar trei persoane pentru acest exercitiu, ca rasul sa apara mai usor.
-Ne relaxam vreme de 2-5 minute, respirand profund, adica destinzand cat mai bine muschii abdomenului si lasand aerul sa patrunda in zona inferioara a plamanilor
-Cand ne simtim deja mai relaxati, incepem sa ne imaginam cum zeci de degetele minuscule incep sa ne gadile pe piele in diferite zone: pe talpi, la subsuoara, deasupra genunchilor
-Daca facem in grup aceasta tehnica putem sa dam, pe rand, fiecare comenzi cu voce tare: „degetelele au culoare roz si ne gadila pe ceafa”, „degetelele sunt mov cu picatele galbene si ne gadila la talpi”...
-Rasul apare intai mai slab, parca fara convingere, apoi vom remarca amplificarea lui, mai ales daca sunt mai multi care practica exercitiul.
-Odata rasul amorsat, incepem si ne imaginam degetelele gadilandu-ne zone din interiorul corpului: cosul pieptului, limba, inima sau, de ce nu, creierul.  Aceasta tehnica, inventie a psihologului francez Bernard Raquin, este menita nu doar sa provoace rasul, ci sa decongestioneze foarte mult intreg organismul, aducand beneficii fiziologice uimitoare, despre care vom vorbi ceva mai tarziu.
2. Rasul pe silabe
Este o metoda banala, dar care are o eficienta de aproape 100%, chiar si atunci cand suntem singuri si nu avem o dispozitie prea vesela. Trebuie sa relaxam abdomenul si sa respiram profund (aproape toate exercitiile de ras se folosesc de respiratia abdominala), dupa care vom rosti cu voce tare, eventual uitandu-ne in oglinda, urmatoarea insiruire de silabe: „HA-HA-HA-HA-HA-HI-HI-HI-HI-HI-HI-HU-HU-HU-HU-HI-HI-HA-HA-HO-HO”.  Nu uitati: CU VOCE TARE!  Acest exercitiu este bine sa-l faceti cate cinci minute, de doua ori pe zi, dimineata si seara.  Cele mai „tari” efecte le are cand il faceti in cuplu sau cu mai multe persoane, participantii trebuind sa dea dovada talentului lor oratoric, citind combinatia de silabe sus mentionata cat mai convingator.
 3. Concursul de imaginatie
Este foarte bun pentru depasirea starilor de pesimism, mai ales in momentele de criza. Iata cum se face:
-Va alegeti de comun acord o tema cat mai neplacuta pentru dvs., atunci cand sunteti in starea de spirit obisnuita: crizele de isterie ale sefului, examenele restante care va asteapta, o cearta in familie, confruntarea cu noul val de scumpiri etc.
-Va lasati cinci minute de gandire, timp in care veti inventa fiecare in tacere cate un scenariu cat mai haios, de rezolvare a situatiei neplacute.  De exemplu, daca este vorba de crizele de isterie ale sefului, imaginati-va cum ar fi daca si-ar pierde postul si ar deveni femeie de serviciu in aceeasi institutie, daca printr-un concurs de imprejurari ar trece la budhism si ar veni la serviciu cu o roba portocalie si predicand doctrina compasiunii si renuntarii la cele lumesti, daca ar fi capturat de un trib de canibali, carora se va stradui sa le dea indicatii pretioase...
-Spuneti fiecare, in ordine alfabetica, scenariul vostru, iar la sfarsit, prin vot „secret”, alegeti cel mai bun si cel mai slab scenariu.
-Cel care a pierdut va da urmatoarea tema pentru un nou scenariu comic.  Marele avantaj al acestui exercitiu este ca apeleaza la o calitate pe care copiii o au din plin, dar pe care multi dintre noi au incercat sa o cenzureze si din acest motiv au pierdut-o: creativitatea. Stimularea creativitatii comice de acest gen, in ciuda aparentei sale naivitati, constituie o tehnica de intinerire a sufletului extrem de eficienta.
 4. Exagerarea starii de spirit
Acest exercitiu, foarte simplu in aparenta, presupune sa facem un act extrem de curajos: sa ne detasam de tiparele psihologice cu care ne-am obisnuit.  Dupa ani sau zeci de ani in care am jucat cu convingere rolul unor persoane sobre, critice, pedante, ironic-pesimiste sau grave, este greu sa ne transformam brusc in niste bonomi joviali, care rad tinandu-se cu mainile de burta.  Ce-i de facut?  Psihologul american Enda Junkins, supranumita guru-ul rasului, ne da solutia: exagerati-va emotiile.  Sunteti o fire sobra - duceti-va in fata oglinzii si dati sobrietatii dvs. un aer imperial, de parca ati fi in pielea lui Napoleon, Ramses al II-lea si Petru cel Mare al Rusiei la un loc.  Sunteti trist - vaicariti-va cu voce tare, cautand sa nu scapati nici un detaliu picant din postura de victima a destinului in care va aflati acum.  Sunteti melancolic - mergeti cu pasi mari si leganati, lasati-va capul intr-o parte si recitati cu o voce peltica doua trei strofe dintr-o melopee.  Orice emotie care va blocheaza rasul exagerati-o la maximum si „impodobiti-o” pana cand ii sesizati din plin latura comica, dupa care ea va disparea de la sine intr-un hohot de ras sau macar un zambet eliberator. 


Eu mi-am propus sa practic aceasta terapie... Va recomand si voua! 
Haideti sa incepem impreuna!

"HA-HA-HA-HA-HA-HI-HI-HI-HI-HI-HI-HU-HU-HU-HU-HI-HI-HA-HA-HO-HO"


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu