duminică

Paște 2013. Scurtă relatare de la fața locului.




"Sunt ani si ani de cand Iisus a suferit in aceasta saptamana. A suferit martiriul. A suferit pentru ca a vazut clar. Au fost dupa el si inaintea lui, probabil, si altii care au vazut clar. Dar poate ca El a vazut mai clar decat toti. Si-a spus ce a vazut. E atat de greu sa vorbesti despre bunatate, despre puritate, impotriva rautatii si egoismului! E atat de greu incat e aproape imposibil. Ca sa fii inteles trebuie ca si cel care te asculta sa vada si sa poata "ghici" ce spui. Si totusi Iisus a vorbit. El a vorbit cum se vorbeste copiilor. Dar chiar si asa el n-a fost inteles. Si nu va fi inteles.
Si totusi oamenii serbeaza Pastile. Merg la biserica. Prepara prajituri. Inrosesc oua. Unii postesc si se spovedesc. Preotii slujesc si se roaga si canta in biserici. Cu toate acestea, NIMENI nu se gandeste la Iisus. Caci, asta-i adevarul: nimeni nu se gandeste cu adevarat la Iisus." ( Jeni Acterian, 26 aprilie 1935, vineri)

Citeam "Jurnalul unei fete greu de multumit" de Jeni Acterian. O carte pe care am primit-o de ziua mea. Primesc un sms: " Mergi la biserica sau stai acasa?"... Sincer, asta  ma intrebam si eu... E Sambata Mare. In aceasta seara se merge la biserica si se ia Lumina. O traditie! De la o vreme parca nu-mi mai plac traditiile, asa cum imi placeau candva...nu-mi mai plac mesajele copiate de pe net. M-am plictisit sa citesc in fiecare an despre iepurasul care a facut si a dres sau despre lumina menita sa ne sporeasca faptele bune... Da, stiu! Am devenit cam ciudata de la o vreme.  Imi plac slujbele de la biserica, insa nu-mi plac dezorganizarea si imbulzeala... La noi, la ortodocsi, orice sarbatoare religioasa inseamna imbulzeala, comentarii, priviri aruncate in stanga si in dreapta...

O las putin pe Jeni de o parte si ies putin sa ma plimb.  O vreme foarte placuta. Ma uit la ceas. Este ora 23.10. Ma indrept spre biserica. Trecusem zilele trecute si am vazut ca scria:  "la ora 23.30, sambata, incepe slujba". Un moment bun, ma gandesc. Merg sa ascult slujba. Stiu ca "lumea" vine de obicei cu putin timp inainte de ora 0 (zero) pentru a lua Lumina.
La 23.15 ma aflu in fata bisericii. Poarta este inchisa. Cativa zeci de oameni stau langa poarta si se intreaba de ce este poarta inchisa. La ora 23.30 un baiat deschide cu greu poarta. Incepe imbulzeala. Toata lumea se indreapta spre usa bisericii. Usa inchisa. Alte intrebari, alte comentarii. O doamna extrem de nemultumita isi spune parerea cu voce tare: "Mai bine mergeam la biserica din Giulesti. Ce inseamna asta? Sa ne tina la poarta si acum la usa? Eu stiu pe cineva la televiziune si imi vine sa sun sa trimita  o echipa de filmare. Eu n-am mai vazut asa ceva. Aici nu se tine slujba dinaintea luminii? Si de unde aduc lumina? O aprind ei in biserica si ies cu ea? Este incredibil!". Incredibil sau nu, asta e! Ne uitam cu totii spre usa bisericii, poate, poate se va deschide... 
Domnul de langa mine ii povesteste unei doamne de ce e mai bine sa schimbe furnizorul de cablu tv si telefonie fixa cu un alt furnizor. Doamna e convina. Asa va face! O mama venita cu fiul ei au si ei o conversatie. Aud cuvintele fiului " lasa-ma, cu necredinciosii tai!". Alte vorbe imi trec pe la urechi: "Daca nici la biserica n-ai rabdare, mergi acasa"... "Nu va certati la biserica, certati-va acasa", interesant sfat! Dar, ce ar fi sa nu se mai certe deloc...
Merg sa aprind o lumanare. Ma intorc. Usa tot inchisa. Inauntru becurile se aprind, apoi se sting. "Gata, a stins lumina, se culca", striga cineva.  Se face proba de microfon... adica se bate cu degetul (probabil) in microfon... Lumea striga "Oooo! ", apoi iar liniste... inautru, nu afara. La ora 0 (zero) si cateva minute se deschide usa bisericii si preotii ies cu Lumina. Lumea devine nerabdatoare. Incepe slujba afara. Se aude distorsionat. Nu conteaza. Bine ca a inceput. 

"Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le."

Asa mult imi plac slujbele si asa tare ma dezamageste organizarea! 

Ma intorc acasa. Din pacate, nu mai linistita sufleteste, asa cum mi-am dorit!

Revin la Jeni....


Paste fericit, dragii mei! 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trei idei de a petrece timpul liber cu un copil de 2 ani jumate

  La 2-3 ani jocul este important. Copiii învață prin joc. Le place să se joace cu ceilalți, să picteze cu degetele sau cu o pensulă, să țop...